Strona główna » Serwis » Wymiana tarcz, klocków, układ hamulcowy

Wymiana tarcz, klocków, układ hamulcowy

Wyszczególnienie wymienianych w toku napraw części zamiennych: klocki hamulcowe, czujniki, tarcze hamulcowe, przewody hamulcowe, linki hamulca ręcznego, pompy ABS, płyn hamulcowy, cylinderki hamulcowe, szczęki hamulcowe, bębny hamulcowe, poddajemy czyszczeniu elementy i naprawiamy zaciski hamulcowe.

Układ hamulcowy jest systemem bezpieczeństwa czynnego, który odpowiada za skuteczne zatrzymanie pojazdu, oraz dzięki swojej konstrukcji minimalizuje siłę kierowcy potrzebną do zahamowania. Od jego dobrego stanu technicznego zależy bezpieczeństwo osób podróżujących. Stąd też tak ważne parametry jak długość drogi hamowania która powinna się wahać w granicach 38 do 42 m i czas hamowania od 100 do 0 km/godz. są miernikami stanu technicznego naszego układu hamulcowego.

Dzisiejsze układy hamulcowe są połączone z systemami o charakterze elektronicznym jak ABS system zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania, ułatwiający kierowcy szczególnie kierowanie przy skręcaniu, systemy nagłego hamowania, systemy kontroli trakcji pomagające kierowcy utrzymać właściwy tor jazdy w łukach, systemy antypoślizgowe przy ruszaniu. Systemy te wykorzystują w swojej pracy podzespoły ABS, dlatego też tak ważne jest utrzymanie układu ABS w dobrym stanie technicznym. Jeśli zapali się kontrolka ABS na desce rozdzielczej szczególnie zapraszamy na naprawę.

Ilość zamontowanych systemów zdecydowanie ułatwia jazdę i poprawia nasze bezpieczeństwo, jednak zawsze należy mieć na uwadze, że praw fizyki nie da się oszukać i tylko nasz zdrowy rozsądek jest w tej sytuacji decydujący. Jeśli wyhamowanie jest niemożliwe, bądź jedziemy w łuku zbyt szybko, to zamontowane systemy bezpieczeństwa czynnego nie pomogą.

Z kolei wymiana tarcz i klocków hamulcowych w modelach wyposażonych w elektroniczny hamulec wymaga komputerowego wyposażenia serwisowego i niewłaściwa obsługa może doprowadzić do kosztowniejszych napraw.

Pomimo, ze niektóre modele mają czujniki kontroli klocków, systematycznie robione przez nas przeglądy dają możliwość zbadania stanu technicznego elementów układu hamulcowego, oraz że grubość okładzin ciernych nie zejdzie poniżej wartości wymaganych przez producenta. W przeciwnym razie elementy narażone są na pękanie, co stwarza niebezpieczne sytuacje w czasie jazdy.

Polecamy aby zużyte tarcze wymieniać po dwie łącznie z klockami. Uzyskamy dzięki temu równą siłę hamowania, oraz nie uszkodzimy nowych tarcz starymi klockami. Z tego powodu nie warto zakładać nowych klocków na bardzo zużyte tarcze, gdyż szybko staną się bezużyteczne.

Trwałość tarcz i klocków uzależniona jest od sposobu hamowania, natomiast gdy po bardzo ostrym hamowaniu wjedziemy w kałużę, tarcze mogą ulec deformacji.

Polecamy również, aby wymieniać płyn hamulcowy co dwa lata, gdyż podlega on procesowi starzenia się i traci odpowiednie parametry.

Polecamy aby nie mniej niż raz w roku ewentualnie co 15 000 km zbadać stan techniczny układu hamulcowego i naprawić wykryte usterki.