Strona główna » Serwis » Wymiana rozrządu w Audi 3.0 V6 TDI 4.2

Wymiana rozrządu w Audi 3.0 V6 TDI 4.2

Rozrząd odpowiada za regulację czasów otwarcia i zamknięcia zaworów ssących i wydechowych. Parametry te muszą być perfekcyjnie zgodne z wymaganiami producenta. Rozrząd funkcjonuje w warunkach zmieniających się temperatur i obciążeń mechanicznych.

Z przeprowadzonych badań wynika, że na trwałość rozrządu ma wpływ jego wiek, przebieg zrealizowany na danym komplecie, oraz trudne warunki jazdy skracające okres jego użytkowania.
Typowym zjawiskiem z jakim mamy do czynienia na co dzień są awarie silnika spowodowane uszkodzeniami elementów rozrządu, które nie zostały wymienione według wymagań Audi. Zniszczeniu ulegają tłoki, zawory, głowica, wałek rozrządu i są tak poważne, że naprawa jest wielokrotnie wręcz nieopłacalna i lepiej wymienić silnik.

Nasz serwis wymienia rozrządy we wszystkich modelach według wymagań producenta, polecamy nasze usługi.

Silniki 3.0 V6 TDI montowane są w Audi A4, A6, A8. Q7, silniki 4.2 V8TDI montowane są w A8, Q7, silniki 5.2 V10 montowany jest w S8, silnik 6.0 W12 montowany jest w A8.

Rozrządy w tych silnikach są znacznie bardziej zaawansowane technicznie niż rozrządy montowane w mniejszych jednostkach napędowych. Łączy je również druga wspólna cecha, jest nią znacznie bardziej utrudniony dostęp w trakcie czynności serwisowych. Jest na tyle skomplikowany, że do każdej wymiany, czy też czynności naprawczych, trzeba wymontować z auta cały układ napędowy wraz z silnikiem o wadze wielu setek kilogramów. Wymaga to odpowiedniego sprzętu serwisowego, dokładności i poświecenia większej ilości czasu na naprawę. Dwa trzy dni tu nie wystarczy, jak się czasami Klientom wydaje. Prace przy demontażu, rozbiór całego zespołu, poszukiwanie niezbędnych części zamiennych i następnie końcowy montaż to dłuższy okres, który na bieżąco jest uzgadniany z Klientem. Również i koszty napraw są wielokrotnie wyższe niż w przypadku innych jednostek napędowych, dotyczy to i robocizny i części zamiennych.

Rozrządy te z racji tego, że podstawowym elementem napędowym nie jest pasek tylko łańcuchy lub koła zębate, miały być niezwykle trwałe i odporne na uszkodzenia. W pewnym sensie te założenia zostały spełnione, gdyż przebiegi międzynaprawcze są większe niż w przypadku rozwiązań paskowych. Natomiast jakim to odbywa się kosztem, gdy auto wymaga naprawy. Zasadniczo można powiedzieć, że wyeliminowana została podstawowa bolączka i zagrożenie dla silnika od strony rozrządów na pasku, a mianowicie ich pękanie powodujące kolizje wewnętrzne. Pojawiło się natomiast sporo innych, które wynikają bardziej z trafności niektórych rozwiązań konstrukcyjnych i ze zbyt niskiej jakości zastosowanych materiałów. Jeżdżąc na co dzień autem należy niezwłocznie zareagować, gdy zaczną być słyszalne stuki od strony silnika przy uruchamianiu i w czasie jazdy. Gdyż mogą to być typowe dla rozwiązań łańcuchowych symptomy nieprawidłowej współpracy napinacza z łańcuchem.
Pomocna jest tu zawsze diagnostyka komputerowa, gdyż wszelkie nieprawidłowości odczytuje i wykrywa czujnik wałka rozrządu. W skrócie mówiąc jeśli łańcuch jest odpowiednio napięty i trzyma parametry rozmiarowe (nie jest rozciągnięty) jednostka sterująca nie wyda żadnych poleceń ograniczających pracę silnika. W przeciwnym przypadku może dojść do jego zatrzymania i wtedy to już większe problemy. Analizując te usterki po wymontowaniu układu napędowego zauważyliśmy, że powodem rozciągania się łańcuchów jest ich niedostateczne smarowanie, na co mają wpływ także napinacze.

Rozrząd silnika 3.0 V6 TDI wyszczególnienie części zamiennych: 4 łańcuchy nastawnika rozrządu, 2 koła łańcuchowe Z=19, 4 koła łańcuchowe Z=25, czopy łożyskujące, podkładki, śruba z gniazdem wielozębnym, śruby z łbem stożkowym, podkładki wstępne, śruby imbusowe, prowadnice, napinacze łańcucha, o-ring, śruby z łbem soczewkowym, śruby z łbem płaskim, uszczelka, śruby z gniazdem wielokątnym, sprężyna naciskowa, śruba pasowana, śruby z łbem sześciokątnym, wałki napędowe, pierścień zabezpieczający.

Rozrząd silnika 4.2 V8 TDI wyszczególnienie części zamiennych: czopy łożyskujące, śruby z łbem stożkowym, podkładka wstępna, podkładka, koło łańcuchowe Z=19, koło łańcuchowe Z=28, napinacze łańcucha, o-ring, śruby z łbem soczewkowym, śruby imbusowe, łańcuchy nastawnika rozrządu, prowadnice, uszczelka, 3 koła łańcuchowe Z=25, śruby z łbem sześciokątnym, koło łańcuchowe Z=35, szyna ślizgowa, śruby z łbem płaskim, płytki, śruby pasowane, uszczelniacze wału, pierścienie zabezpieczające, tuleje dystansowe, śruby nimbusowe z płaskim łbem, wałek napędowy, rurka olejowa, sprężyna naciskowa.

Rozrząd silnika 5.2 V10 wyszczególnienie części zamiennych: łańcuchy nastawnika rozrządu, prowadnice, sprężyny naciskowe, napinacze łańcucha, koło łańcuchowe Z-25, wykładziny, uszczelniacze wału, wspornik łożyskowy, pierścień zabezpieczający, śruby z łbem soczewkowym, śruby z łbem płaskim, śruby z gniazdem wielozębnym, koło łańcuchowe Z=24, tuleja dystansowa, uszczelki, łożyska poprzeczne, czopy łożyskujące, płytka, wspornik łożyskowy, pierścień zabezpieczający, śruba pasowana, śruby z łbem stożkowym, śruba z łbem walcowym z otworem wielozębnym, śruby kołnierzowe z gniazdem wielozębnym, o-ringi, śruby imbusowe z płaskim łbem.
Rozrząd silnika 6.0 W12 wyszczególnienie części zamiennych: koła łańcuchowe, nastawniki wałka rozrządu, uszczelki, nakładki, o-ringi. ogranicznik, łańcuchy nastawnika rozrządu, napinacze łańcucha, szyny ślizgowe, czopy łożyskujące, tuleja, bolce, uszczelniacze, śruby imbusowe, śruby sześciokątne kołnierzowe, śruby stożkowe, śruby z gniazdem wielozębnym.